We value your privacy

We use cookies to enhance your browsing experience, serve personalized ads or content, and analyze our traffic. By clicking "Accept All", you consent to our use of cookies.

Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Skip to content
Herbata i Obiektyw
Herbata i Obiektyw

O fotografii, herbacie, kulturze i sztuce

  • O mnie
  • Kontakt
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • Patronite
  • Lista patronów
Herbata i Obiektyw

O fotografii, herbacie, kulturze i sztuce

Fotograf utraconych wspomnień

Fotograf utraconych wspomnień – Sanaka Hiiragi

herbataiobiektyw, 20 marca, 20233 września, 2023

Fotograf utraconych wspomnień pióra Sanaki Hiiragi, to króciutka opowieść o fotografie prowadzącym swe studio gdzieś pomiędzy światami.

Pamięć

Ludzka pamięć działa mniej więcej na zasadzie fotografii, jest migawkowa. Dawniej uważano, że ludzka pamięć działa bardziej jak zapis video, czyli rejestruje wszystko co człowiek zobaczył, usłyszał, powiedział. Oczywiście szczegółowość zapisu zależy od biorących w tymże zmysłów. W dodatku nasza pamięć płata nam figle, bowiem rzadko kiedy pamiętamy wydarzenia zgodnie z ich przebiegiem. Częste przywoływanie wspomnień sprawia, że narażone są na pewne zanieczyszczenia. Wpływają na to przemyślenia, bieżące wydarzenia, czas. Fotografowanie sprawia, że lepiej zapamiętujemy to co widzimy, ale kosztem pozostałych zmysłów. Badania w tym zakresie są wprawdzie sprzeczne, ale widocznie zależy to od samego zaangażowania w proces. Osoby wykonujące zdjęcia, nazwijmy je „fotkami” na potem, nie pamiętają dokładnie fotografowanego obiektu. Osoby angażujące się w proces fotograficzny, zapamiętują obrazy lepiej, ale kosztem właśnie pozostałych zmysłów. Pamięć nie jest doskonała i nie można polegać na niczyich opowieściach i zeznaniach, bowiem wiele rzeczy zostaje dopowiedzianych, na podstawie posiadanej wiedzy. Im częściej zaś wraca się pamięcią do ukochanego wspomnienia, tym więcej pojawia się nowych elementów. Zatem Hirasaka, fotograf prowadzący owo dziwaczne studio, ma częściowo rację. Im częściej przywoływane są wspomnienia, tym bardziej niszczeją. Fotografia jest zaś niezłą jedynie metaforą ludzkiej pamięci.

Fotograf utraconych wspomnień

„Fotograf utraconych wspomnień” to dość ciepła opowieść o pamięci i przeplataniu się ludzkich losów a wszystko suto okraszone fotografią. Książka napisana jest bardzo prostym, może nawet infantylnym językiem, który jednak nie przeszkadza. Jest to raczej powiastka, która ma wzruszyć czytelnika, sprawić by zastanowił się przez chwilę nad życiem, które wiedzie. Trzy osoby, które poznaje czytelnik nie czują wielkiego smutku w wyniku swego odejścia, choć z różnych powodów.

Trafiający do studia Hirasaki otrzymują plik zdjęć. Dokładnie po jednym zdjęciu z każdego dnia ich życia. Prowadzący studio stawia przed nimi niełatwe zadanie wybrania jednego zdjęcia z każdego roku życia. I tak stulatek w chwili odwiedzin zakładu fotograficznego otrzyma trzydzieści sześć tysięcy pięćset zdjęć. Wybrać zaś może tylko sto. Zadaniem Hirasaki jest wykonać powiększenia i pomóc w przygotowaniu kalejdoskopu, w którym zmarli będą mogli obejrzeć swoje życie, które przeleci im przed oczami. Najcenniejsze, te które przywoływało się wielokrotnie, zgodnie z zasadą działania naszej pamięci stają się wyblakłe. Wówczas wraz z Hirasaką, zmarły może udać się na jeden dzień w przeszłość by wykonać nowe zdjęcie tego bezcennego wspomnienia. Gdybym dziś miał wybrać swoje trzydzieści cztery zdjęcia, zrobiłbym to bardzo prosto. Wybrałbym pierwsze zdjęcie z każdego roku. Nie wróciłbym zaś do żadnego wspomnienia. Po prostu poszedłbym dalej.

 

Patronite

Jeśli tekst przypadł Wam do gustu i chcielibyście mi pomóc stworzyć kolejne – zajrzyjcie na mój profil na Patronite. Sztuka i socjologia bez małego wsparcia „same się nie robią” 😉

Share this:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Tumblr (Opens in new window)
  • Click to share on Reddit (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Podobne

Książka Recenzje Fotograf utraconych wspomnień Sanaka Hiiragifotografiajak działa pamięćjak działają wspomnieniajaponiaKsiążkaliteraturaliteratura japońskapamięćpamięć a fotografiapowiastkaprzemyśleniarecenzjarefleksja nad życiemSanaka Hiiragiwspomnienia

Nawigacja wpisu

Previous post
Next post

Ostatnie wpisy

  • Psychologia w rolkach (papieru toaletowego)
  • Biedne istoty z Only Fans
  • Masło – Asako Yuzuki
  • Nosferatu czyli freudowskie sny Roberta Eggersa
  • Kombucha

Postaw herbatę ;)

Buy Me A Coffee

Kategorie

Archiwa

Tagi

akt antropologia architektura chiny fantastyka feminizm film filozofia fotografia herbata historia historia herbaty indie internet japonia Kapitalizm kobieta kobiety krytyka Książka książka o fotografii kultura lem literatura literatura japońska media media społecznościowe moda męskość mężczyźni nauka o fotografii Polska praca przemyślenia psychologia recenzja religia Science Fiction socjologia społeczeństwo Stanisław Lem susan sontag sztuka USA
©2025 Herbata i Obiektyw | WordPress Theme by SuperbThemes
Herbata i Obiektyw
Herbata i Obiektyw

O fotografii, herbacie, kulturze i sztuce

  • O mnie
  • Kontakt
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • Patronite
  • Lista patronów
%d