We value your privacy

We use cookies to enhance your browsing experience, serve personalized ads or content, and analyze our traffic. By clicking "Accept All", you consent to our use of cookies.

Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Skip to content
Herbata i Obiektyw
Herbata i Obiektyw

O fotografii, herbacie, kulturze i sztuce

  • O mnie
  • Kontakt
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • Patronite
  • Lista patronów
Herbata i Obiektyw

O fotografii, herbacie, kulturze i sztuce

Fotografia Ewolucja Medium Sztuki

Fotografia Ewolucja Medium Sztuki – Anna Potocka

herbataiobiektyw, 1 grudnia, 202028 lipca, 2021

Fotografia Ewolucja Medium Sztuki Anna Maria Potockiej to kolejna książka, która powinna znaleźć się w biblioteczce każdego, kto twierdzi, że interesuje się fotografią.
Ciężko nadać książce o fotografii jakiś ambitniejszy tytuł niż „Fotografia” albo „O fotografii”. Przez to nigdy nie wiadomo, o którą książkę dokładnie chodzi. Dziś kolejna pozycja pod dobrze znanym tytułem, autorstwa polskiej krytyczki i teoretyczki sztuki. Książka raczej mało znana, nie przewija się przez blogi i portale z taką częstotliwością jak Sontag. Zatem przed Państwem:

Susan Sontag

Sontagowy boom zaczął się w 2009 roku, gdy wydawnictwo Karakter podjęło trochę karkołomną decyzję o ponownym wydaniu tej książki w Polsce. Ciężko powiedzieć z jakim entuzjazmem podeszli do niej fani fotografii w latach bodaj 90, ale aż do wznowienia w 2009 było o niej cicho. Bardzo cicho. Osadzona w latach 60 i 70 XX wieku, stanowi inspirację dla kolejnych pokoleń fotografów. Czytał to ktoś w ogóle? Dobra, dość obgadywania bliźnich. Przy pewniej dozie wyobraźni, jesteśmy w stanie dzięki temu antykowi, zrozumieć wiele współczesnych prawideł rządzących społeczną stroną fotografii.

Po co w ogóle o tym piszę? A tak, w ramach złośliwości oraz by pokazać, że dyskurs fotograficzny właściwie zamyka się na jednej książce a tymczasem trochę ich wyszło jak choćby ta pani Anny.

Fotografia. Ewolucja medium sztuki

Wielkim plusem są język oraz przystępność. O ile Sontag, pisze trochę ciężkawo i bardzo łatwo zgubić wątek, tak Potocka pisze bardzo lekko. Ok, żeby być sprawiedliwym w kilku miejscach miałem mały problem argumentacją, ale uznałem że kompleksowe ujęcie tematu jakim jest fotografia, jest niemożliwe. Zatem zawsze powstają pewne luki.
Nie jest to jedna z tych bardzo trudnych książek, które tak daleko zabrnęły w analizę, że straciły jakikolwiek związek z omawianym tematem.

Można chyba powiedzieć, że jest to książka z zakresu filozofii sztuki. Filozofia zaś filozofii nie równa. Vilem Flusser pisał tak by nie zostać zrozumianym, Potocka pisze tak by dotrzeć do najszerszego grona odbiorców. Całość liczy sobie zaledwie 240 stron i składa się z aż dwunastu rozdziałów. Wydawać by się mogło, że to bardzo dużo jak na tak niewielką objętość, ale okazuje się że w 100% wystarczy. Potocka podzieliła fotografię na kilka obszarów.

  • Fotografia amatorska
  • Portretowa
  • Prasowa
  • Dokumentalna
  • Akt
  • Eksperymentalna
  • Fotografia – sztuka

oprócz tego analizuje samo medium, porusza kwestię prawdy i historię idei.

W platońskiej jaskini

Zaznaczam, że książka jest trochę bardzie abstrakcyjna od tego co zaprezentowała Sontag. U amerykańskiej eseistki, nacisk położony jest bardziej na kwestie socjologiczne, antropologiczne. Tymczasem nasza rodaczka zdecydowanie bardziej ciąży w stronę filozofii. Potocka analizuje chociażby, jak interpretacja wpływa na postrzeganie a tym samym odsuwa nas od prawdy.

Niezwykle istotą częścią książki jest próba analizy kiedy fotografia staje się sztuką, jakie są relacje fotografii ze światem sztuki. Myślę, że to powinno Was szczególnie zainteresować, a w szczególności wszystkie osoby, które toczą boje o to czy fotografia jest sztuką. Myślę, że zapoznanie się z książka skieruje ich sposób myślenia na nowe tory. Niezłej krytyce poddany zostaje piktorializm oraz poznajemy Jana Bułhaka, z zupełnie innej strony. Założyciel Związku Polskich Artystów Fotografików, krytykowany najczęściej za słowo „fotografik” tutaj obrywa  z zupełnie inną pulą argumentów. W ujęciu Potockiej, Bułhak i jego piktorialna błahość ideologiczna, zrobiły więcej złego dla fotografii niż dobrego. Zamiast podkreślać wyjątkowość fotografii, ten próbował swoistego flirtu z malarstwem. Próbując niejako przemycić fotografię pod przykrywką czegoś szlachetniejszego.
Poznajemy rozdźwięk pomiędzy fitografią – sztuką a fotografią artystyczną. Raz jeszcze zobaczymy, że historia fotografii jest znacznie bardziej obszerna.

Wnioski

Każda kolejna książka to nowy punkt widzenia. Historia fotografii jest naprawdę wielowymiarowa i pełna swoistych zwrotów akcji. Każda kolejna – dobra – książka, może pokazać że świat fotografii nie jest i nie był monolitem, który parł do świata sztuki jak lodołamacz. Warto konfrontować różne punkty widzenia.

Gdy w znacznej mierze czytający zgadza się z autorem, ciężko napisać coś, co nie będzie streszczeniem książki. Rozważana na temat fotografii autorstwa pani Anny, czytało mi się bardzo dobrze, ale teraz gdy piszę to zdanie, myślę że już to gdzieś czytałem. Znacznie łatwiej pisze się o książkach z którymi się nie zgadzam bo pojawia się taka energia, motywacja do dyskusji albo takimi, które oferują wnioski, spostrzeżenia zupełnie wcześniej mi nieznane, albo które nigdy nie przyszły by mi do głowy. Cóż, zawsze twierdziłem, że najciekawsze dyskusje są tam, gdzie nie zgadzamy się z rozmówcą.

Tymczasem ta trafiła w moje przekonania, dołożyła trochę wiedzy, punktów zaczepienia dla dalszej refleksji, ale nie czuję potrzeby rozbierania na czynniki pierwsze każdego rozdziału. Nawet część o fotografii prasowej, celowych błędach kompozycyjnych mających dodawać im realności pozostaje w zgodzie z moimi przemyśleniami. Zwłaszcza do gustu przypadła mi część o fotografii aktu. Może gdzieniegdzie mógłbym uczepić się pewnych…nadużyć? Naciągnięć? W których wyraźnie pomijane są pewne nazwiska, aby wszystko pasowało do założeń, ale wydaje się to być marginalne.

 

 

Share this:

  • Click to share on Facebook (Opens in new window)
  • Click to share on Twitter (Opens in new window)
  • Click to share on Tumblr (Opens in new window)
  • Click to share on Reddit (Opens in new window)

Like this:

Like Loading...

Podobne

Fotografia współczesna Książka O fotografii O książkach Przemyślenia aktAnna PotockafotografiaFotografia prasowafotografia współczesnaksiążka o fotografiimodareportażsusan sontagTeoria fotografii

Nawigacja wpisu

Previous post
Next post

Ostatnie wpisy

  • Dziwne życie Diane Arbus
  • Psychologia w rolkach (papieru toaletowego)
  • Biedne istoty z Only Fans
  • Masło – Asako Yuzuki
  • Nosferatu czyli freudowskie sny Roberta Eggersa

Postaw herbatę ;)

Buy Me A Coffee

Kategorie

Archiwa

Tagi

akt antropologia architektura chiny fantastyka feminizm film filozofia fotografia herbata historia historia herbaty indie internet japonia Kapitalizm kobieta kobiety krytyka Książka książka o fotografii kultura lem literatura literatura japońska media media społecznościowe moda męskość mężczyźni nauka o fotografii Polska praca przemyślenia psychologia recenzja religia Science Fiction socjologia społeczeństwo Stanisław Lem susan sontag sztuka USA
©2025 Herbata i Obiektyw | WordPress Theme by SuperbThemes
Herbata i Obiektyw
Herbata i Obiektyw

O fotografii, herbacie, kulturze i sztuce

  • O mnie
  • Kontakt
  • YouTube
  • Facebook
  • Instagram
  • Patronite
  • Lista patronów
%d